En efterlängtad fika

Precis kommit hem efter en lång men härlig dag. Tog mig tid (även idag) och stack från jobb i tid med destination Lina. Det var så längesedan vi sågs. Bästaste Lina som jag gått och spenderat hela min utbildning tillsammans med. Det blev mycket prat om jobb och skola men givetvis var det mycket givande :) Det märks när man inte träffats på länge för då går fyra timmar väldigt snabbt. Det diskuterades nya läroplanen, lokal arbetsplan och strävans och uppnående mål. Ja ni hör, det är en hel djungel och man blir bara mer förvirrad känns det som och jag funderar över om jag gör rätt eller om jag borde arbeta på något annat vis elller om jag missar något i min roll som lärare. Man läser ju dagligen i tidingen om skolan och om hur pedagoger borde vara eller icke vara. Problemet är att de som ofta skriver sin mening i insändare är folk (ofta föräldrar) som inte vet vad vi pedagoger har för uppdrag och det eldar upp mig. Bland annat var det en insändare här om veckan där en förälder sökte efter en skola där pedagogerna lade ner sin tid på eleverna och inte på att göra massa matriser, mål och fina ätgärdsprogram. Go´middag yxskaft säger jag! Där har vi en som har noll koll på allt pappersarbete och dokumentation som vi pedagoger är ålagda att göra. Tror människor på allvar att vi pedagoger sjäv bestämmer vad vi ska göra och icke göra. Vi är faktiskt ålagda att dokumntera och jobba med måluppfyllelse osv för barnens bästa som en garanti på att vi följer upp deras lärande. Så kom tillbaka med era åsikter och tankar om vad vi lärare ska göra och inte göra när ni är insatta i skolsystemet.

Bjuder på en härlig bild från en utställning vi gjorde på högskolan där temat var "Mat från medeltiden framtiden"    Fantastiskt roligt!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0