en helt vanlig tisdagsmiddag


Planen var att det skulle bli kalops idag. Men när D smsar mig på jobb och skriver att det blir ändrade planer pga att högreven inte var högrev utan en oxfilébit. Nå ja, jag klagar inte när planer ändras åt det possitiva hållet. Och föresten vi brukar inte smsa varandra och tala om vad det blir för mat men jag skulle laga maten och D jobba kväll så det var av den anledningen. Så jag lagade en stadig portion biff rydberg till oss, ungefär 600g oxfilé har vi klämt i oss. Receptet ovan är hämtat från Morbergs bok.



Men jag lagade på en höft enligt ett recept som pappa brukar göra.

När man skurit köttet i bitar så blandar man i ägggulor, dionsenap, salt & peppar och en neutral olja. Detta får sedan stå och dra medan man steker köttet. Sedan är det viktigt när man steker köttet att pannan är riktigt varm och att man inte rör hela tiden utan vänd köttet bara en gång så det får en fin yta.

Det kanske inte framgår av bilden men fatet är rejält stort...


FÖRE
 

EFTER
 

Japp fatet blev rensat!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0